Sunday

Expedition Vehicle..

Kenderaan apakah paling sesuai untuk 'Jelajah Dunia'? Yang pasti 4x4!! Ini adalah satu perdebatan yang takkan habis sampai bila-bila: Pengeluar kenderaan 4x4 (SUV or 4WD truk) yang manakah yang mengeluarkan kenderaan yang terbaik untuk ekspedisi 'Menjelajah Dunia'? kenapa aku berbicara mengenai perkara ni? Sebenarnya inilah cita-cita aku sejak tahun 2001 lagi dan ianya menjadi begitu serius (walaupun tiada modal keewangan) semenjak 3 bulan yang lepas, dimana setiap hari dan waktu aku memikirkanya!. Nanti aku akan menceritakan angan-angan aku didalam 'entry' yang lain kerana disini aku akan lebih bercerita tentang kriteria pemilihan kenderaannya terlebih dahulu. Ketepikan dahulu soal 'Loyalty to a Brand' kerana ianya akan merumitkan pemilihan kenderaan yang tepat kerana hampir semua kenderaan 4x4 mempunyai kelebihan dan kekurangan masing-masing. Dalam konteks untuk merentas dunia atau lebih tepat 'Merentasi Benua' dalam pelbagai rupa bentuk muka bumi, 'Brand' kenderaan 4x4 kesukaan anda mungkin tidak sesuai. "Put Brand Loyalty aside!".
Sebenarnya untuk menjelajah dunia tidak semestinya harus memandu 4x4, 2WD atau motosikal pun sudah memadai (dah ramai yang buktikannya: contohnya adik Uncle Seeker hanya menunggang motosikal Kriss GT120 buatan Malaysia! Bangga jugak aku). Kenderaan 4x4 bukanlah suatu kemestian yang utama, akan tetapi jika anda mahu mengurangkan risiko kerosakan mekanikal, keselamatan anda jika merentasi suatu delta atau kawasan yang agak berisiko seperti padang pasir, salji tebal, lembah berair atau binatang buas ...dsb atau jika anda mebawa peralatan yang banyak dan penumpang, "Yesss.." Memang sebuah kenderaan pacuan empat roda memang sukar ditandingi!! Keboleharapannya memang diakui ramai secara amnya, ianya teguh, "Spare Part" senang diperolehi dan juga 'extreme modification' boleh dilakukan bagi memenuhi keperluan anda tanpa menjejaskan prestasi berbanding dengan sebuah kereta penumpang biasa.
Bagi memilih 4x4 manakah yang terbaik untuk anda bagi 'platform' ekspedisi jarak jauh ketepikan dahulu soal 'Brand' kesukaan, atau 'Brand Loyalty'. (Cthnya: ada orang yang minat Mitsubitshi EVO bila dibawa bersembang bab kereta, bagi dia EVO je yang terbaik, padahal banyak lagi kereta yang lain lagi hebat. Atau pun peminat Honda/Toyota mengecam/mengutuk kebolehan kereta Proton Waja akan tetapi jarak perbezaan harganya amat ketara. Yang lebih teruk lagi membandingkan Ferarri dengan Perodua Kancil. Secara mudahnya aku ingin memberi nasihat kepada mereka tersebut agar "COMPARE APPLE WITH APPLE" bukanya "CHOCOLATE WITH SH*T, apa yang penting kena lihat dari aspek mana perbandingan dibuat dan adil, pada pendapat aku setakat ini tiada lagi kereta yang lebih jimat bahanapi berbanding "Perodua VIVA' akan tetapi kenalah 'sacrifice' tentang soal keselesaan dan juga kuasa.) Tumpukan kepada apakah keperluan sebenar anda dalam perjalanan yang akan anda hadapi 'in 'real time/place'. Disini saya telah kaji beberapa aspek dan keperluan yang sebenar dalam pemilihan tersebut. 'What you like is not always needed'.....
Kriteria Pemilihan Kenderaan..
Beberapa perkara yang perlu dititik-beratkan
1. Destinasi?
Ini adalah satu soal yang amat perlu diketahui! Jikalau destinasi anda hanyalah kesebuah 'Negara' yang mempunyai jaringan jalanraya terbaik, sebagai cthnya: negara jiran 'Singapore' maka TIDAK perlu kepada kenderaan 4x4 hanya kereta penumpang biasa sudah memadai! Jika destinasi anda adalah 'Kalahari Dessert, Tundra, Nepal' sebagai contohnya 'Ya' ianya amat diperlukan. Akan tetapi bagaimana pula dengan 'availability' alat ganti, bahanapi, keselamatan(buat masa sekarang: lupakan Negara Timur Tengah dan negara-negara yang sedang bergolak), 'road regulations' setempat: Bolehkah memandu disebelah kanan atau kiri? Adakah kenderaan pilihan anda melepasi had berat dan lebar/panjang di negara tersebut? Dan, paling penting adakah dinegara tersebut mempunyai bekalan bahanapi samada petrol atau diesel?? Sebabnya disesetengah negara agak sukar untuk mendapatkan bekalan bahanapi diesel dan sebaliknya. Dan juga nilai pasaran bahanapi, jika ke Russia atau negara-negara pengeluar minyak dunia yang lain anda mungkin akan tersenyum dengan nilai harga bahanapi tersebut, tak payah pergi terlalu jauh; nilai bahanapi diesel di Thailand jauh lebih tinggi berbanding negara kita Malaysia. Ini hanyalah sedikit klu' untu anda memikirkanya....hehe...
2. Apakah Delta(rupa-bentuk muka-bumi) yang anda akan jelajah?
Jikalau anda hanya 'planning' stick to main road, so takyahlah beli Land Rover Defender 110 2010 fully modified. Buang duit jee..RM260,00 (price before modified), secara jujurnya sebuah Nissan Grand Livina sudah memadai. Akan tetapi jika laluan anda adalah merentasi laluan berbukit, meredah laluan berlumpur, 'berenang' merentasi sungai ataupun dalam bahasa mudah 'exploring out all the way destination' Yes..anda amat memerlukan sebuah 4x4 yang dilengkapi 'skid-plate', 'low-range' gear dan sebagainya. Ianya belum lagi mengambil kira soal 'differential locker', akan tetapi lupakan seketika dahulu soal itu....
3. Jumlah Penumpang dan Berat Peralatan?
Jika membawa penumpang melebihi seorang sudah pasti anda memerlukan sebuah kenderaan 4x4 yang agak besar kapasitinya dang sebaliknya jika pengembaraan solo atau berdua. selalunya kenderaan 4x4 yang agak kecil lebih senang melepasi jalanraya atau fasiliti-fasiliti yang lain di terutamanya negara-negara 'Dunia Ke-tiga'. Ianya lebih mudah diangkut dan 'diselamatkan' jika bencana melanda. Jadi tak perlulah anda memandu sebuah 'Gajah Mammoth: UNICAT MXXL24AH atau Hummer H1 jika Toyota Hilux 2.5G sudah memadai.
4. Berapa jauhnya perjalanan?
Jika jarak perjalanan adalah singkat/dekat kenderaan 4x4 yang kecil dengan kapasiti enjin rendah sudah pun memadai. Akan tetapi jika merancang merentasi 5 benua dan memakan masa yang agak lama maka kenderaan yang mempunyai enjin berkapasiti besar adalah pilihan yang lebih baik. Kenapa? Enjin berkapasiti sememangnya bagus akan tetapi komponennya lebih cepat "wear n' tear" dan cepat 'overheat' berbanding enjin berkapasiti tinggi. Kenderaan yang dilengkapi enjin berkapasiti tinggi juga adalah lebih menjimatkan bahanapi jika membawa beban yang banyak dan berat..
5. Muddy n' wet..berapa dalam?
Ini bukanlah tentang peralatan yang dibawa, akan tetapi mengenai enjin kenderaan! Jika megembara ke daerah atau negara yang dilanda bencana banjir atau dalam bahasa mudah 'Monsoon' anda mungkin atau harus meredah kawasan berair (paras air yang tinggi). Cthnya: Semasa banjir besar melanda Negeri Kedah baru-baru ini, kenderaan yang dilengkapi dengan enjin diesel menguasai jalanan dan dengan mudah meredah jalanraya yang dipenuh dengan air bah dimana tidak mungkin diredahi oleh kenderaan biasa. Ini adalah kerana kebanyakan kenderaan ber-enjin diesel hampir tiada peralatan elektronik. Kenderaan ber-enjin petrol pula sebaliknya, namun begitu faktor bekalan bahanapi disesebuah negara juga harus dititikberatkan. Walaubagaimanapun, kebanyakkan kenderaan(99%) 4x4 ber-enjin diesel menjadi pilihan kerana keboleharapannya adalah tinggi (susah rosak), jimat bahanapi, tork yang tinggi (sesuai meredah kawasan berbukit pada 'rev' yang rendah) dan masih boleh berfungsi jikalau tenggelam keseluruhannya didalam air(jika pasang snorkel)..
Masih ada banyak lagi aspek-aspek yang perlu dititikberatkan didalam membuat pemilihan kenderaan 4x4 untuk ekspedisi "Jelajah Dunia" cukuplah dahulu buat masa ini, selebihnya akan saya paparkan dalam 'entry' yang akan datang. Tentang "Angan-Angan" saya untuk Menjelajah Dunia juga akan menyusul on next entry...Kemana saya nak pergi, Laluan, Kenderaan pilihan dan untuk apa...off-course la untuk ......sementara itu silalah luangkan masa untuk menonton beberapa siri ekspedisi photographer dari USA ke Artic Circle di utara Canada....besshh..

3 comments:

sunmelonz said...

Nice entry che din, NAK LAGI! :D

DINBRASCO said...

Tunggguuuu....tengah study nih.hahaha

Unknown said...

Saya dan Suami telah pun berjaya Menjelajah Dunia mengunakan pacuan 4 Roda. Anda boleh layari website kami www.overthehorizon.net dan untuk tahun 2015 Expedisi kami ulangi untuk banua Selatan Ameika. Kenderaan kami baru sampai di pelabuhan Muara Brunei hari ini 16.01.2016 pelayaran dari pelabuhan Montevideo negara Uruguay