Friday

Melayu...Melayu kah Aku & Dimanakah Kemelayuannya??

As-Salam...

Sambil-sambil dok menaip ni aku dok layan 'Smooth Criminal' Moonwalker edition dari arwah Micheal Jackson yang perasan dia tu 'omputih', tapi tang mana ke-'omputihannya' tuh? Arwah sanggup berhabis jutaan dollar menukar warna kulit dan struktur biologi fizikalnya supaya sama dan boleh diterima oleh 'omputih'. serius gila kan?? Tinggalkanlah dia bersama sejarahnya tuh dan semoga arwah dicucuri rahmat Allah.

Aku sebenarnya telah mengarang 5000 patah perkataan untuk entry kali ni, dan selepas di'review' oleh editor, ianya terpaksa dibatalkan penerbitannya demi menjaga sesitiviti kaum Melayu yang sememangnya amat-amat sensitif dengan isu-isu yang semacam ini. Aku pun Melayu jugak, yang bezanya aku bukan Melayu tipikal..aku lebih terbuka dan tidak beremosi dalam hal-hal yang sebegini.

Beberapa tahun yang lepas aku ada beberapa kali berdebat dengan seorang 'kiasu' yang juga berfikiran terbuka mengenai perihal bangsa. Kami sepakat bahawa didunia ini hanya ada tujuh bangsa utama pecahan umat Nabi Nuh a.s setelah bahteranya itu tersadai di Bukit Ararat (Turki). Arab, Aryan, Bani Israel, Negro, Celtic, Yunani dan Rom..Tujuh sahaja..soo tang mana wujudnya Bangsa Melayu nih?? Aku pon pelik jugak mengenai perihal nih..atau memang 'Melayu' ni tak terkena tempias Banjir Besar Nabi Nuh? Tak mungkin, rasanya Al-Quran dah habaq bahawa seluruh Dunia tenggelam. Wallahuallam...aku pon tak pasti sebab aku bukan pengkaji Al-Quran yang layak.

Akan tetapi, seorang saintis Jerman yang namanya 'Johann Friedrich Blumenbach' pada tahun 1795 dalam kajian antropologynya menambah 5 lagi suku bangsa utama, dari tujuh menjadi dua belas kesemuanya. Caucasian(omputih), Ethopian, Native American, Mongolian dan yang terakhirnya sekali mesti buat korang suka tak terhingganya.....Malay!!


Beliau mengambarkan bangsa Malays ni melalui warna kulit seperti dibawah nih...


"...a brown color, from olive and a clear mahogany to the darkest clove or chestnut 
brown."



Namun begitu, yang 5 baru tambah tu adalah evolusi dari yang tujuh tu jugak! Banyak pendapat dan hipotesis mengatakan Melayu adalah evolusi atau pecahan dari Yunani...emmm, masa aku belajar sejarah sekolah menengah cikgu aku pun kata gitu jugak..aku pun tak pasti sangat sebab banyak ponteng kelas pergi tolong Mak & Ayah menoreh getah. Mungkin aku tersilap dengar. Maklumlahh anak penoreh getah dan tak cukup kelulusan untuk keluarkan fakta dan hipotesis...auta boleh laaa..hahaha.

Dan ramai juga percaya melayu adalah salah satu dari sembilan pecahan bangsa Bani israel yang Hilang. (Mungkin jugak..mungkin oleh sebab tu kot ramai pemimpin negara yang memimpin mahu pun terpimpin cuba mendekatkan diri dengan Bani Zionist).. Sekali lagi Wallahuallam!! Dan ada juga percaya Melayu adalah keturunan 'Keturah', salah satu isteri Nabi Ibrahim..yang diberi nama Bani Jawi..Jawa ke Jawi aku tak pasti..dan sekali lagi Wallahuallam!! Sebab mengikut apa yang tertulis dalam Bible yang aku penah baca..


"Abraham left everything he owned to Isaac.But while he was still living, he gave gifts to the sons of his wife and sent them away from his son Isaac to THE LAND OF THE EAST"  :(Genesis 25:5-6)


Aku terasa amat pening dan memeningkan, setelah ditapis oleh editor aku back to the point yang tak berapa straight. Aku hairan dan haram memikirkan kenapa bangsa-bangsa 'Aryan' Alli Kutty Mamak Keling kat Malaya ni pon kata depa tu pon Melayu! Tang mana kemelayuannya tuh? Tang Namanya kah, Tang Agamanya kah? Kalau tang kulit dengan bahasa kegunaan seharian memang sikit pon tak kena garis. Semasa aku bermastautin di Pulau Mutiara, mereka inilah yang paling banyak sebut perkataan MELAYU. Dari Pemimpin Negara hinggalah rakyat marhain..puak-puak nilah yang acap kali miniti dibibir mereka perkataan MELAYU jauh lebih banyak berbanding orang-orang Melayu yang asli.

Bukan mereka saja yang mengaku Melayu, pada zaman Masur Syah pemerintah Melaka, Han Too Ah, Han Jee Fatt, Han Lee Ker dan Han Lee Kiew pun mengaku Melayu..tinggal Kasturi sorang je memang sah ketulenan Ke-Melayu-annya. Han Too Ah dengan bangganya berkata dan memang femes kata-katanya itu:

"Takkan Melayu Hilang DiDunia"

Tapi yang jadi persoalannya, kemanakah menghilangnya dia tu sendiri??? Mati tak berkubur, hidup tak bertempat, dan memang sah sumpahnya tu memang tak masin mulutnya sebab Kerajaan melayu Melaka lenyap begitu sahaja. ((Saya nak mintak maaf kat orang-orang Melaka, kalau kata-kata saya ni menyinggung.  The truth is the Truth, Face the Reality, jangan jadi macam rakyat Assobiyah tegar Medang Sakti yang tak dapat menerima hakikat kemiskinan negerinya, sehinggakan nak buat jalan raya pun rakyat kena turun gotong royong. Tiap-tiap tahun rakyat bayar income-tax tapi .......bila orang tegur kata hina Ulamak, aku bukan hina Ulamak ...aku tanya PEMIMPIN NOMBOT SATU NEGERI AKU...Takkan sampai takleh tanya kot..Nabi Junjungan kita Nabi Muhammad s.a.w pon sanggup potong jari anak kesayangannya kalau dia buat salah...apatah lagi kita umat yang sudah jauh satu 'cycle' setengah jauhnya dan tak berdarah keturunanya...<oppss anak-anak aku memang ada darah Rasulullah mengalir dalam badan depa melalui Isteri aku>..........bab-bab fasiliti ni kami nak sembang dengan Jurutera bukannya Ulamak...Kalau ulamak tak mampu melantik Jurutera yang layak membantunya, Alamak la jadinya...kan dah jadi Fardhu Kifayah untuk menyediakan Jurutera, Doktor, Accountant...dan segala Juru-Juru yang lain dalam sebuah organisasi kaum/puak masyarakat/rakyat...tak gitu kome???)) Sorry beb..tersasar jauh..stoppppp!!

Ok, berbalik kepada tajuk utama entry kali ni..'Melayu..Melayukah Aku & Dimanakah Kemelayuannya?'
Aku pernah bertanya kaum keluarga aku mengenai susur-galur keturunan keluarga kami, ramai yang mengatakan kami ni Melayu Kampuchea (Kemboja). Aku lagi kompius sebab:
mengikut kamus DBP:-

"nama suatu bangsa dan bahasa (ter­utama di Semenanjung Malaysia); masuk ~ a) mengikut cara hidup orang Melayu; b) masuk Islam; memelayukan menterjemahkan ke dlm bahasa Melayu, menjadikan bersifat atau menunjukkan ciri-ciri bahasa Melayu: ~ isti-lah ilmiah; kemelayuan ciri atau sifat yg memperlihat­kan keperibadian orang Melayu: suasana kampung yg masih terikat erat dgn tradisi dan adat-istiadat ~nya; golongan yg mahu unsur ~ diutamakan; pemelayuan perihal (perbuatan dsb) meme­layukan: ~ istilah."

Kalau Melayu dalam Akta Tubuh Tanah Melayu korang cari sendiri lah yer...sinopsisnya mudah, kalau dah tak beragama Islam, tak cakap Melayu bermakna dah bukan Melayu. Tapi kalau Alli Kutty cakap bahasa Melayu, Kiasu potong dah jadi Melayu!!. Pening kan???

Jarang sekali dewasa ini kita dengar nama-nama Melayu seperti Melati, Cempaka, Nadim ........dan sebagainya yang nama Melayu asli. Aku sendiri pon bukan nama Melayu, dan rasanya seluruh Melayu Malaya pakai nama Arab dan bukan lagi nama-nama Melayu asli. Soo dimanakah ke-Melayu-an anda kalau nama pun dah bukan pakai nama-nama Melayu??? Mungkin tang AGAMA-nya kot......kalau ikut agama anutan, Pakistan tauke karpet, Alli Kutty, Kiasu potong pun semuanya dah jadi Melayu.....haissshh lagi tambah pening. Kalau ikut adat, pemakaian rasanya dah tak ramai lagi Melayu di Tanah Melayu kini...sebab ramai sahabat-sahabat handai, kenalan dan kenalan kepada kenalan tidak lagi mengamalkan adat-adat dan fashion-fashion Melayu.
Thats the point...Berapa ramai antara kita yang berbaju melayu, bersampin kain pelikat, bertengkolok siap tersisip keris dipinggang melakukan aktiviti harian???? Selain hari Jumaat dan Hari Raya serta persandingan boleh dikatakan TIADA lagi tabarujj macam ini diamalkan oleh orang-orang yang mengaku Melayu.

Ramai yang lebih bangga ber Bush Jacket, berbaju kemeja terjerut Tie(tali leher) daripada mengenakan baju Melayu. Dan keadaan pemudi-pemudi, anak-anak dara pingitan kita lebih menyedihkan dengan seluar ketat, berskirt pendek dan bermacam lagi fesyen Majusi, Nasrani & Yahudi. Soo mak-mak, ayah-ayah sila tepuk meja tanya periuk dimanakah ke-Melayu-an anda dan anak-anak anda!!! Itu belum lagi masuk bab-bab perihal bahasa.....lagi-lagi dan lagi memeningkan.

jadi ada baiknya aku fullstop sampai disini sahaja untuk memberi ruang kepada anda untuk berfikir sejenak..(Tuan editor aku pon dah mencebik bibir dah tu) .Aku tidak layak digelar Melayu di Malaya ni sebab kalau mengikut Akta Tubuh Tanah Melayu memang takde ruang untuk aku mengaku Melayu. dan anak-anak aku sememangnya bukan lagi Melayu sebab menggunakan bukan nama-nama melayu dan sememangnya berdarah kacukan Arab.

TERIMA KASIH KEPADA KAK HALIMA dari MOHKEMBARA kerana membangkitkan point untuk aku menulis kontra kritis yang pening dan lagi memeningkan ini.

***nota kaki-tangan: "mintak maaf kalau ada yang tersinggung dengan penulisan saya, kerana saya insan biasa yang tak tara' mana taraf pendidikannya dan lagi maha cetek ilmu. Masih ada'kah Melayu di Tanah Melayu?!"

DinBrasco


2 comments:

MOH KEMBARA said...

Salam Yob Din,

Tak kiralah mana kita datang, tapi yg penting bukan dari beruk!

Kalau ikut senario geo-politik sekarang, ras Melayu tu penting kerana kalau takde Melayu di Tanah Melayu, sapa yg buleh memerintah Tanah Melayu yg tak berapa Melayu nih lagi?

Huwaahhh, what a crap!

Bila tengok background setiap PM di Malaya ni, sorang pun takdak yg pure Melayu. Meh usyar:

1. Tungku Abdul Rahman - separa Siam
2. Abd Rajak - Bugis
3. Husin Onn - Separa Turki
4. Mahathir - walawey Kerala jugak mai
5. Pak Lah - Cina mali
6. Pok Jib - Separa Bugis

Ater...mana Melayunya!!! issyy...isyyy...isyyy!

Miker dgn akak sepusat sepusing, mak bapak asing-asing hiikkksss!

IBU SUNARTI DI KALIMANTAN said...

Ass...saya tidak menyanka kalau saya sudah bisa sesukses ini dan ini semua berkat bantuan MBAH RAWA GUMPALA,saya yang dulunya bukan siapa-siapa bahkan saya juga selalu dihina orang dan alhamdulillah kini sekaran saya sudah punya segalanya,itu semua atas bantuan beliau.Saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH RAWA GUMPALA atas bantuan nomor dan dana ghaibnya,alhamdulillah kini saya sudah bisa membuka usaha kembali yang dulunya pakum karna masalah faktor ekonomi dan kini kami sekeluarga sudah sangat serba berkecukupan dan tidak pernah lagi hutang sana sini,,bagi anda yang punya masalah keuangan jangan sungkan-sungkan untuk menhubungi MBAH RAWA GUMPALA karna insya allah beliau akan membantu semua masalah anda dan baru kali ini juga saya mendaptkan para normal yang sangat hebat dan benar-benar terbukti nyata,ini bukan hanya sekedar cerita tapi inilah kisah nyata yang benar-benar nyata dari saya dan bagi anda yg ingin seperti saya silahkan hubungi saja MBAH RAWA GUMPALA di 085==316==106==111




(((( BUKA BLO DANA GHAIB DAN NOMOR GHAIB MBAH RAWA GUMPALA ))))







Ass...saya tidak menyanka kalau saya sudah bisa sesukses ini dan ini semua berkat bantuan MBAH RAWA GUMPALA,saya yang dulunya bukan siapa-siapa bahkan saya juga selalu dihina orang dan alhamdulillah kini sekaran saya sudah punya segalanya,itu semua atas bantuan beliau.Saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH RAWA GUMPALA atas bantuan nomor dan dana ghaibnya,alhamdulillah kini saya sudah bisa membuka usaha kembali yang dulunya pakum karna masalah faktor ekonomi dan kini kami sekeluarga sudah sangat serba berkecukupan dan tidak pernah lagi hutang sana sini,,bagi anda yang punya masalah keuangan jangan sungkan-sungkan untuk menhubungi MBAH RAWA GUMPALA karna insya allah beliau akan membantu semua masalah anda dan baru kali ini juga saya mendaptkan para normal yang sangat hebat dan benar-benar terbukti nyata,ini bukan hanya sekedar cerita tapi inilah kisah nyata yang benar-benar nyata dari saya dan bagi anda yg ingin seperti saya silahkan hubungi saja MBAH RAWA GUMPALA di 085==316==106==111